donderdag 27 februari 2014

Sterke merken vertellen oprechte verhalen

Waarom bestaat jouw bedrijf? En wat verander jij in de markt? Bij veel ondernemers leiden deze vragen tot een eindeloze uitleg over de kwaliteit van de producten, maar blijft een daadwerkelijke drijfveer uit. Waarom is dat zo? De kunst van storytelling is immers zo oud als de mensheid.

Goede storytelling versus oprechte storytelling

Veel organisaties zijn de afgelopen jaren bezig met storytelling,maar er is een verschil tussen goede storytelling en oprechte storytelling. Goede storytelling staat gelijk aan een goed verhaal. Het spreekt aan, blijft hangen en zorgt voor een bepaald gevoel. Oprechte storytelling is een verhaal dat komt uit de kern van de organisatie. Een verhaal vanuit passie, drijfveren en vakmanschap. Deze vorm maakt het mogelijk om klanten merkambassadeurs voor het leven te maken.

Oprechte storytelling: spijkerbroeken uit Cardigan

Een mooi voorbeeld van oprechte storytelling is het verhaal van broekenmerk Hiut Denim. Dit merk bracht de kunst van het maken van de spijkerbroek terug naar Cardigan. Dit dorpje in Wales stond ooit bekend om zijn jeans, tot de fabriek uit het dorp verdween en daarmee ook een lange traditie van vakmanschap. Het verhaal van Hiut Denim is sterk in z’n eenvoud:

“We make jeans. That’s it. Nothing else. No distractions. Nothing to steal our focus. No kidding ourselves that we can be good at everything. No trying to conquer the whole world. We just do our best to conquer our bit of it. So each day we come in and make the best jeans we know how. Use the best quality denims. Cut them with an expert eye. And then let our ‘Grand Masters’ behind the sewing machines do the rest.”



Goede storytelling: Apple

Steve Jobs presenteerde Apple aan een breed publiek zoals niemand anders dit had kunnen doen. Maar kijk naar het merk Apple, hoe authentiek is dat nog?

De presentatie van Apple-producten doet je geloven dat ze echt verschillen van producten van de concurrentie. Toch wijst de praktijk uit dat Apple met name goed inspeelt op het gevoel van de klant. Dit is een voorbeeld van goede storytelling met helaas weinig authentieke waarde.

Visuele weergave van jouw verhaal


Een onderscheidend verhaal blijft hangen. Toch neemt niet iedereen de tijd om een verhaal te lezen. Daarnaast is veel content tegenwoordig visueel. Denk daarom aan de mogelijkheden van filmpjes en foto's om jouw beleving mee over te brengen. Het onderstaande filmpje van Johnnie Walker is visueel zeer sterk. 


Storytelling voor jouw bedrijf?

Iedere organisatie heeft een eigen verhaal. Ook die van jou! Ga op zoek naar de kern van jouw organisatie om medewerkers en klanten te inspireren en te raken. Hoe menselijker en tastbaarder het verhaal is, hoe meer het verhaal aanspreekt.

Ben jij nog zoekende naar je echte drijfveer of wil je eens sparren over jouw verhaal dan helpen we je graag verder. Onze tip: vertel een oprecht verhaal!

- Geschreven door Bas, social media medewerker bij Boom Your Business.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten